De Initiatiefgroep Lelylijn roept alle politieke partijen die deelnemen aan de komende Tweede Kamerverkiezingen op om in hun verkiezingsprogramma niet alleen steun uit te spreken voor de Lelylijn, maar ook expliciet aan te geven hoe zij de financiering van deze belangrijke spoorverbinding willen realiseren.

De Lelylijn is van essentieel belang voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Noord-Nederland. De aanleg van deze spoorlijn biedt een unieke kans om de brede welvaart in het Noorden te versterken en het sociaaleconomische perspectief van de regio structureel te verbeteren. Met de Lelylijn worden niet alleen nieuwe economische kansen gecreëerd en arbeidsmarkten beter verbonden, maar wordt ook gewerkt aan een duurzame, toekomstbestendige verbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland, en verder richting Duitsland en Scandinavië.

 

Bij de laatste twee verkiezingen hadden verreweg de meeste partijen de Lelylijn al in hun programma opgenomen. Volgens de Initiatiefgroep is het nu tijd om hier een duidelijke financiële component aan toe te voegen. Mooie woorden zijn niet genoeg – er is concrete financiële dekking nodig om de verbinding daadwerkelijk te realiseren.

 

De Initiatiefgroep Lelylijn is verheugd dat demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen recent heeft aangegeven dat de strikte 75%-cofinancieringsregel, die normaal gesproken geldt bij een MIRT-verkenning, mogelijk komt te vervallen voor de Lelylijn. Dit biedt meer ruimte om creatieve en realistische financieringsoplossingen te verkennen.

 

Daarnaast juicht de Initiatiefgroep het plan toe om een speciale Lelylijn-gezant aan te stellen, die samen met het aangekondigde masterplan kan bijdragen aan het versnellen van de besluitvorming en uitvoering.

 

Juist nu is het van belang dat politieke partijen kleur bekennen: hoe ziet de partij de financiering van de Lelylijn voor zich? Wordt er bijvoorbeeld gekozen voor een specifieke rijksbijdrage of voor een combinatie van middelen, zoals een verhoging van het Mobiliteitsfonds of het inzetten van middelen uit het Groeifonds? Ook kan – en dat zou volgens de Initiatiefgroep Lelylijn pas echt zoden aan de dijk zetten – worden gedacht aan het instellen van een speciaal fonds dat wordt gevuld met enkele miljarden euro’s en vervolgens jaarlijks structureel wordt aangevuld, bijvoorbeeld met een miljard euro per jaar. Zo ontstaat duurzame zekerheid over de voortgang en realisatie van dit project richting 2040 en kan op korte termijn de startbeslissing worden genomen. Daarnaast kan er vanuit het defensiebudget (waarvan 5% gereserveerd is en 1,5% voor infrastructuur) extra geld naar het Groeifonds vloeien.

 

De Initiatiefgroep Lelylijn dringt er bij alle partijen op aan om hierover duidelijke keuzes te maken en deze op te nemen in hun verkiezingsprogramma’s. Alleen met een stevige financiële onderbouwing kan de Lelylijn werkelijkheid worden – en kan Noord-Nederland daadwerkelijk profiteren van een versterkte brede welvaart en nieuwe sociaaleconomische perspectieven.

Nieuwsoverzicht