Na lange tijd een wat afwachtende houding te hebben aangenomen meldt nu ook de provincie Flevoland zich voor een plekje in de voorste regionen van de kopgroep die zich inspant om de Lelylijn gerealiseerd te krijgen – de spoorlijn die de Randstad en het Noorden van het land dichterbij elkaar moet brengen.

Flevoland heeft verklaard zich hard te willen maken voor een nieuwe poging om geld uit het Nationaal Groeifonds beschikbaar te krijgen voor de realisatie van de Lelylijn: het provinciebestuur biedt aan mede-opdrachtgever te worden van de hernieuwde aanvraag, samen met de drie noordelijke provincies en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Vanuit de gemeente Noordoostpolder, waar al vanaf het eerste uur stevig wordt gelobbyd voor de aanleg van de Lelylijn, wordt verheugd gereageerd. Wethouder Anjo Simonse: “Met de hernieuwde inzet van Flevoland ben ik ontzettend blij. De aanleg van de Lelylijn is van groot economisch belang voor Noord-Nederland en Flevoland. Ook kan de druk op de Randstad worden verminderd door de komst van de Lelylijn, Flevoland kan bijvoorbeeld een grote rol spelen in de bouw van voldoende woningen in Nederland. Kortom, het is goed nieuws dat het provinciebestuur zich inzet voor geld uit het Groeifonds voor de aanleg van de Lelylijn. Laten we de handen ineenslaan voor de komst van deze spoorverbinding.”


De Friese gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder is eveneens blij met de inzet en medewerking van Flevoland. “Dit bevestigt onze sterke en goede band met Flevoland”, aldus Fokkens-Kelder. “Samen staan we sterk in onze lobby om de aanleg van de Lelylijn te realiseren. De Lelylijn draagt bij aan het duurzaam verdienvermogen van héél Nederland. Voor nu en voor toekomstige generaties. De lijn verbindt landsdelen met elkaar zodat de economische krachten van de Randstad en de noordelijke provincies optimaal benut worden. Daarnaast moet de Lelylijn aangesloten worden op internationale treinverbindingen, zoals bijvoorbeeld tussen Amsterdam, Hamburg en Kopenhagen. Zo maken we de afstanden kleiner en vergroten we onze wereld en kansen.”


De Lelylijn zat niet bij de geselecteerde projecten voor de eerste tranche van het Nationaal Groeifonds, het project werd weliswaar als kansrijk gezien maar voldeed nog niet aan de vooraf vastgestelde criteria. Aan de noordelijke provincies, nu dus mét Flevoland aan boord, de uitdaging om voor de twee tranche wél aan alle eisen te voldoen.

Nieuwsoverzicht