De Tweede Kamer heeft op dinsdag 3 december 2019 unaniem geschaard achter de door de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie/SGP ingediende motie om een haalbaarheidsonderzoek naar de aanleg van de Lelylijn te starten.

De Tweede Kamer heeft op dinsdag 3 december unaniem geschaard achter de door de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie/SGP ingediende motie om een haalbaarheidsonderzoek naar de aanleg van de Lelylijn te starten. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur & Waterstaat heeft hiermee een duidelijke en breed gedragen opdracht van het parlement waar ze de komende maanden mee aan de slag moet.

 

Dat er zich een meerderheid aandiende in het parlement tekende zich vorige week al af in het commissiedebat van de commissie Infrastructuur & Waterstaat over het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Minister Van Nieuwenhuizen liet toen al doorschemeren de mogelijkheden om de bereikbaarheid van het Noorden te vergroten in kaart te willen brengen, maar met de aangneomen motie is nu geregeld dat er explicitiet onderzoek wordt gedaan naar de kansen voor de Lelylijn.

 

Dat het nu tot een haalbaarheidsonderzoek komt is een belangrijke mijlpaal voor de initatiefnemers achter de lobby voor de Lelylijn. In maart werd er een symposium in Emmeloord georganiseerd, waarbij onder meer de Tweede Kamerleden Rutger Schonis (D66) en Maurits von Martels (CDA) aanwezig waren. Gisteren (2 december) vond er in Drachten een tweede, ditmaal door VNO-NCW Noord georganiseerd, symposium plaats. Hier bleek al dat het aantal medestanders van de nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en het Noorden de afgelopen maanden een grote vlucht heeft genomen.

Nu doorpakken

Volgens de Lelylijnlobby, waarvan de voorhoede wordt gevormd door het met elkaar samenwerkende Initiatiefgroep Lelylijn en VNO-NCW Noord, is er nu weliswaar een belangrijke stap gezet maar kan er van achterover leunen geen sprake zijn. "Dit is een mooie mijlpaal, maar eigenlijk begint het nu pas," stelt Wim van Wegen van Initatiefgroep Lelylijn. "Alles zal afhangen van de opdracht waarmee de uitvoerders van het haalbaarheidsonderzoek op pad worden gestuurd. Die moet veel verder reiken dan alleen de kosten en baten van het aanleggen van een spoorlijn van A naar B. Het sociaal-economische effect, de maatschappelijke betekenis, daar moet het om draaien," aldus Van Wegen.


Afbeelding: De plenaire zaal van de Tweede Kamer (Wikimedia Commons/Husky).

 

Nieuwsoverzicht